දිනූ දේ රැකීමේ වගකීම | දිනමිණ


 

දිනූ දේ රැකීමේ වගකීම

මදාරා මුද­ලිගේ

2015 වඩා අඩු මිලකට ඉන්ධන ලබා දිම සියලුම ජනතාවට විශාල සහනයකි .මෙම රජය මගින් රජයේ සේවකයින්ට එකවර රුපියල් 10,000 ක වැටුප් වැඩි කළ විට සැමියා සහ බිරිද යන දෙදෙනාම රාජ්‍ය සේවකයින් වූ බොහෝ පවුල් කාර් රථ මිලදී ගත්හ . වැඩි වූ වැටුප ලීසීං වාරික මුදල ගෙවීමට ඔවුන්ට විශාල පහසුවක් විය. අර්ධ රාජ්‍ය සේවකයින්ට රජයේ සේවකයින්ට වැටුප් වැඩි කිරීම් බොහෝ ප්‍රමාණයක් තිබේ. ඇතැම් අවස්ථාවන්වලදී අර්ධ රාජ්‍ය සේවකයින්ට යම් අසාධාරණකම් සිදු වේ. වතු කම්කරුවන්ගේ ජීවන තත්ත්වය උසස් කිරීම සදහා ඉදිරියේදී වැටුප් වැඩි කිරීමට බලාපොරොත්තු වේ.

ශ්‍රී ලංකාව ආසියාතික රටවල් අතරින් දේශපාලනය පිළිබඳ විශාල අත්දැකීමක් ඇති රටක් වශයෙන් හැඳින්වේ . ශ්‍රී ලංකාවට සර්වජන ඡන්ද බලය හිමිවීමේන් පසු රටේ ජනතාවට ඇතිවන ගැටලු විසඳාගැනීමට මහජන නියෝජිතයන් පත් වුවත්, අද වන විට එම පරමාර්ථය ඉෂ්ට වනවාද යන යන ප්‍රශ්නය පැන නැඟේ .

ශ්‍රී ලංකාවේ ජනාධිපතිධූරය වෙනස් වීමට තව ඇත්තේ දින කිහිපයක් පමණි. පවතින ආණ්ඩුව පිහිටු‍වීමේදී මහජනතාව මූලිකවම ඉල්ලා සිටියේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් කරමින් නිදහසේ ජීවත් වීමට ඉඩ සළසා දෙන ලෙස ය. ඊට අමතරව විධායක ජනාධිපතිධූරය අහෝසි කිරීම හෝ එහි බලය අඩු කිරීම, අධිකරණය ස්වාධීන කිරීම, පොලිසිය ස්වාධීන කිරීම, සහ හොරකම දූෂණය සහ වංචාව අවම කර මිනිසුන්ට බියක් සැකක් නැතිව ජීවත් වීමට ඉඩ ලබා දෙන ලෙස මහජනයා ඉල්ලා සිටියහ. ගෙවී ගිය වසර පහ තුළ මේ කාරණාවලින් යම් කොටසක් ඉෂ්ඨ කර ඇති නමුත් ඉෂ්ඨ කර ගැනීමට නියමිත තවත් කාරණා තිබේ .

ආණ්ඩුව පොරාන්දු වූ පරිදි ජනමත විමසුමකට නොයා සිදු කළ හැකි ව්‍යවස්ථා සංශෝධන කර ගත හැකි විය. ඒ අනුව ගෙවී ගිය අවුරුදු 05 ඇතුළත විධායක ජනාධිපති ක්‍රමය සම්පූර්ණයෙන්ම අහෝසි කිරීමට නොහැකි වුවත් 19 වැනි සංශෝධනය යටතේ ජනාධිපතිවරයාට තිබුණු බලය අඩු කිරීමට හැකි විය. එලෙස කළ හැකි වූයේ ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය ඉඩ ලබා දුන් තරමට 19 වැනි සංශෝධනය යටතේ විධායක බලය කප්පාදු කිරීම නිසා ය. ව්‍යවස්ථාදායක සභාව නිර්මාණය කර විවිධ කොමිෂන් සභා පත් කිරීමට හැකි වීම තුළින් , ජනාධිපතිතුමන්ට හෝ වෙනත් බලධාරියකුට රාජ්‍ය සේවයට බලපෑම් කිරීමට තිබුණු ඉඩකඩ ඉවත් කර ස්වාධීනව කටයුතු කිරීමට අවස්ථාව ලබා දීමට හැකි විය. උදාහරණ වශයෙන් ව්‍යවස්ථාදායක සභාව මගින් කෙනෙකුගේ සුදුසුකම් බලා අදාළ තනතුර ලබා දීමට හැකි වීම, ජනාධිපතිවරයාට ඒවා තමන්ගේ තනි කැමැත්ත අනුව පොලිස් නිලධාරියකු මාරු කර යැවීමට ‍නොහැකි වීම , ආදිය පෙන්වා දිය හැකි ය.

ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් කිරීම

වර්තමානයට සාපේක්ෂව අතීතයේ ලංකාවේ පැවති මැතිවරණවලදී පෝස්ටර්, කටවුට් සහ අනෙකුත් ප්‍රචාරණ ක්‍රමවේද විශාල ප්‍රමාණයක් දැක ගත හැකි විය. ඒ සදහා වැය කෙරුණේ රජයේ මුදල් ද නැතහොත් පෞද්ගලික මුදල් ද යන්න පවා තීරණය කිරීමට අපහසු විය . එහෙත් අද වන විට ලංකාවේ පවතින්නේ ඡන්දයක් ද නැද්ද යන්න පවා නිසි පරිදි හදුනා ගැනීමට නොහැකි තත්ත්වයකි . ඒ අනුව මේ වනවිට ලංකාවේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යම් තාක් දුරකට ශක්තිමත් වී ඇති බව පැහැදිලි වේ . ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් වූ රටවල පෝස්ට්ර් ගැසීම්, රැස්වීම් පැවැත්වීම් නොකරන නිසා ඡන්දයක් තිබේනවාද යන්න පවා තීරණය කිරීමට නොහැකි ය .

නමුත් එම රටවල අදාළ අපේක්ෂකයින් තමන්ගේ ජනමතය, දේශපාලන අදහස හා ආර්ථික වැඩපිළිවෙළ නිරවුල්ව සහ පැහැදිලිව ඉදිරිපත් කරනු ලැබේ. ඇමරිකාව , ප්‍රංශය වැනි රටවල ජනාධිපතිවරණයට ඉදිරිපත් වන ප්‍රධාන අපේක්ෂකයින් අතර විවෘත විවාද පවත්වන අතර මාධ්‍ය මගින් එම විවාද නිරීක්ෂණය කරනු ලබයි. එම විවාද මගින් මහජනයාට අදාළ අපේක්ෂකයන්ගේ දැක්ම නිරවුල්ව අවබෝධ කර ගැනීමේ හැකියාව ලැබේ. ශ්‍රී ලංකාවේ ජනාධිපතිවරණයට ඉදිරිපත්ව සිටින ප්‍රධාන අපේක්ෂකයින් අතර ද විවෘත විවාදයක් පැවැත්වීම උචිත ය. එසේ කළහොත් ශ්‍රී ලාංකිකයින්ට අදාළ ජනාධිපතිවරණ අපේක්ෂකයින්ගේ දැක්ම නිරවුල්ව අවබෝධ කර ගත හැකි ය.

අද වනවිට මෙරට මහජනතාව තොරතුරු දැන ගැනීමේ නිදහසින් උපරිම ප්‍රයෝජන ගනු ලබති. මෙරට තොරතුරු දැන ගැනීමේ නිදහස විනිවිදභාවයකින් ද යුක්ත වේ. උදාහරණයක් වශයෙන් යම් පාසලකට දරුවකු ඇතුළත් කිරීමේදී මිත්‍රත්වය හෝ වෙනත් කරුණක් හේතු වී ඇතැයි සැකයක් පවතී නම් එම දරුවා ඇතුළත් කර ගත්තේ ඇයි ද? යන්න පිළිබදව විමසීමට මව්පියන්ට හැකි වීම, සංවර්ධන ව්‍යාපෘතියක හෝ වෙනත් ව්‍යාපෘතියක අදාළ ඇස්තමේන්තුවේ වටිනාකමක් පිළිබදව හෝ ඊට අදාළ කාරණාවන් පිළිබද විමසීම හැකියාව ලැබීම පෙන්වා දිය හැකි ය. පසුගිය ආණ්ඩුවේදී මහජනයාට තමන්ගේ අදහස් විවෘතව ඉදිරිපත් කිරීමට හැකියාවක් ලැබුණේ නැත. තමන්ගේ අදහස් විවෘතව ඉදිරිපත් කළ මාධ්‍යවේදීන් කිහිපදෙනෙකුට ජිවිත අවදානමකට ලක් වීමට සිදු විය . වර්තමානයේදී සෑම පුද්ගලයකුටම අදහස් සහ විවේචන විවෘතව ඉදිරිපත් කිරීමේ අවස්ථාව ලැබී තිබේ. ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් කිරීමේ විශාල ඉදිරි පියවරක් වශයෙන් හදුනා ගැනීමට පුළුවන.

ජලය ඉල්ලූ රතු පස්වල ජනයා , කම්කරු අයිතීන් ඉල්ලූ කටුනායක රොෂාන් , වැලිකඩ රැඳවියන් වැනි සිද්ධීන්වලදී ඔවුන් පාලනය කිරීම සදහා අමානුෂික අයුරින් බලය යෙදවීම මහජන අදහස් ප්‍රකාශ කිරීමට ඉඩ නොදුන් අවස්ථා සදහා උදාහරණ වශයෙන් දැක්විය හැක .අද වන විට මාධ්‍යට නිදහසේ කටයුතු කළ හැකි සේම මහජනතාවට තම අයිතිවාසිකම් වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමේ හැකියාව ලැබී තිබේ.

ප්‍රසම්පාදන කමිෂන් සභාවක් පත් කර ටෙන්ඩර් පටිපාටිවලට අවස්ථාව ලබා දීම මගින් වර්තමානයේදී දූෂණ , වංචා අවම කර ගැනීමට හැකි වී තිබේ. විගණන පනතට අනුව විගණනාධිකාරීවරයාට ප්‍රසිද්ධියේ සිදු වී තිබෙන වංචා දූෂණ පිළිබදව අදහස් දැක්වීමේ නිදහස හිමි ව ඇත. කෝප් කමිටුව මගින් විවිධ රජයේ ආයතනවල සිදු වී තිබෙන වැරදි අඩුපාඩු හෙළි කිරීම සිදු වේ. මෛත්‍රීපාල සිරිසේන ජනාධිපතිතුමා පසුගිය ඔක්තෝබර් 26 වැනි දා අගමැතිවරයා ඉවත් කර අලුත් අගමැතිවරයෙකු සහ ඇමතිවරුන් පත් කර අනතුරුව පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවා හැරියේ ය . ඒ හේතුවෙන් රට තුළ විශාල අර්බුදයක් ඇතිවිණි. පසුව ජනාධිපතිවරයා ගත් එම සියලු තීරණ වැරදියි ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය විසින් තීරණය කළේ නීතියේ ආධිපත්‍යයේ ශක්තිමත් බව තහවුරු කරමිනි .මේ සියලු කාරණා මගින් අපට පෙනී යන්නේ අද වන විට ලංකාවේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් වී ඇති බව ය.

රජයේ සේවයේ වැටුප් වැඩි කිරීම

ගෙවි ගිය කාල පරිච්ජේදය තුළ රජයේ සේවකයින්ගේ චේතනවල සැළකිය යුතු වර්ධනයක් දැක ගත හැකි විය.2006 සිට 2015 වෙනතෙක් රජයේ සේවකයින් බලාපොරොත්තු වූ ආකාරයට පඩි වැඩි වීමක් සිදු වුයේ නැත . 2006 සිට 2015 කාලය තුළ රාජ්‍ය සේවයේ වැටුප වුයේ කම්කරුවකුට රු 11, 730 ක් ,කළමනාකරණ සහකාරවරයකුට රු13,990 ක් , හෙදියකගේ රු 15 620 ක් , විදුහල්පතිවරයකුට රු , 17, 060 ක් වෛද්‍යවරයකුට රු 25 ,515 ක් ද වශයෙනි . 2016 වර්ෂය වන විට රු 11, 730 ක තිබූ කම්කරුවකුගේ මූලික වැටුප රු 14, 234 දක්වා වැඩි විය .

වර්ෂයෙන් වර්ෂය පඩි වැඩි වීමත් සමග 2019 වන විට කම්කරුවකුට රු 21, 746 ක වැටුපක් ලබා ගත හැකි විය . 2020 ජනවාරියේ පඩි වැඩි කිරීමේන් පසුව කම්කරුවකුට රු 24 , 250 ක්ද , කළමනාකාර සහකාරවරයකුට රු 28,000 ක්ද, හෙදියකට රු 32,500 ක්ද, විදුහල් පතිවරයෙකුට රු 35,000 ක්ද, වෛද්‍යවරයකුට රු 52,000 ක්ද වශයෙන් මුලික වැටුප් හිමි වේ. සමස්තයක් වශයෙන් ගත් කළ රජයේ සේවකයින්ට පසුගිය අවුරුදු 05 තුළ අවම වශයෙන් 107 % කින් පමණ වැටුප් වැඩි වීමක් සිදු කර ඇත.මෙලෙස වැටුප් වැඩි වීමත් සමග දීමනා, අතිකාල ද 107 % කින් වැඩි වී තිබේ . රු 350 කට තිබුණු සංයුක්ත දීමනා රු 700 දක්වාත් , රු 500 තිබුණු සංයුක්ත දීමනා රු 1000 දක්වාත් වැඩි කර තිබේ . තව ද රු 5000 ක තිබු උත්සව දීමනාව ද රු 10,000 දක්වා වැඩි කර ඇත. පසුගිය කාලයේදී රනුග්ගේ කොමිසම මගින් ඉදිරිපත් කළ නව වැටුප් යෝජනා ක්‍රමය අනුව 2020 ජනවාරියේ සිට රජයේ සේවකයින්ගේ වැටුප අවමය රුපියල් 3000 සිට උපරිමය රුපියල් 24,000 දක්වා වැඩි වීමට නියමිත ය .

රජයේ සේවකයින්ගෙන් කොටසකට පමණක් වැටුප් වැඩි කළහොත් අනෙක් පිරිස ද වැටුප් වැඩි කර දෙන ලෙස ඉල්ලා සිටීම හේතුවෙන් අදාළ රජයේ දෙපාර්තමේන්තු සංවෘත්ත සේවා වශයෙන් වෙන් කර ගෙන වැටුප් වැඩි කිරීම ද සිදු කරනු ලැබී ය . 2019 දී විශ්‍රාමිකයින් ලක්ෂ 06 කගේ වැටුප් විසමතා ඉවත් කර ඒ ඒ අයගේ විශ්‍රාම වැටුප අනුව රුපියල් 2500 සිට රුපියල් 10,000 වැඩි කිරීමට පියවර ගැනිණ . රජයේ සේවකයින්ගේ තිබෙන අග්‍රාහාර රක්ෂණය යටතේ හෘද සැත්කමදී රුපියල් ලක්ෂ 10 ක් දක්වාත්, මොළයේ සැත්කමක් කළහොත් ලක්ෂ 12 දක්වාත් ගෙවීම් සිදු කරනු ලබයි.තව ද වර්තමානයේදී රජයේ සේවකයින්ට අඩු පොලී අනුපාත යටතේ වැඩි ණය මුදලක් ලබා දීමට ද තීරණය කර ඇත.

අතීතයේ රජයේ සේවකයින් පාලනය කිරීම විධායක ජනාධිපතිවරයා යටතේ සිදු වුව ද , අද වන විට ස්වාධීන රාජ්‍ය කොමිසමක් යටතේ සිදු කරනු ලබයි. වෘත්තීය සමිතිවලට ද උපරිම නිදහසේ කටයුතු කිරීමට හැකි පරිසරයක් නිර්මාණය වී තිබේ.

පසුගිය කාලයේදී උපාධිධාරීන් 15,000 කට වැඩි ප්‍රමාණයක් රාජ්‍ය සේවයට බදවා ගැනිණ. තවත් උපාධිධාරීන් පිරිසක් බදවා ගැනීමට තීරණය කර තිබුණ ද, මැතිවරණය හේතුවෙන් එය නතර කිරීමට සිදු විය. නමුත් මැතිවරණයෙන් පසුව උපාධිධාරීන් රජයේ සේවයට බදවා ගැනීම යළි ආරම්භ කෙරේ. තව ද ගුරු සේවයට ද උපාධිධාරීන් සැළකිය යුතු ප්‍රමාණයක් බඳවා ගෙන තිබේ.

විශේෂයෙන් ම පොලිසිය ඇතුළු ආරක්ෂණ අංශවලට විශේෂ වැටුප් වැඩි කිරීම් සිදු කර ඇත.සිවිල් ආරක්ෂක සේවයේ නිලධාරීන් 50,000 ක් ස්ථීර කර තිබේ. පොලිසියේ අවම වැටුප් වැඩි වීම රුපියල් 7000 ක් වී තිබේ. අබාධිත රණවිරුවන්ගේ විශ්‍රාම වැටුප් ගැටලුව පැමිණියේ රාජපක්ෂ ආණ්ඩුව සමයේ ය. එකල මෙම ගැටලුව විසදීමට ඔවුන්ට හැකියාව තිබුණද එය සිදු කළේ නැත. නමුත් වත්මන් ආණ්ඩුව මගින් සෑම අබාධිත රණවිරුවකුටම මරණය දක්වාම වැටුපත්, විශ්‍රාම වැටුපත්, ගෙවීමට තීරණය කර තිබේ. තව ද ව අබාධිත රණවිරුවකු මරණයට පත් වුවහොත් ඔහුගේ හෝ ඇයගේ භාර්යාවට හෝ ස්වාමියාට ද ජීවිත කාලය තුළ වැටුප් ගෙවීමට තීරණය කර ඇත.

2015 වඩා අඩු මිලකට ඉන්ධන ලබා දිම සියලුම ජනතාවට විශාල සහනයකි .මෙම රජය මගින් රජයේ සේවකයින්ට එකවර රුපියල් 10,000 ක වැටුප් වැඩි කළ විට සැමියා සහ බිරිද යන දෙදෙනාම රාජ්‍ය සේවකයින් වූ බොහෝ පවුල් කාර් රථ මිලදී ගත්හ . වැඩි වූ වැටුප ලීසීං වාරික මුදල ගෙවීමට ඔවුන්ට විශාල පහසුවක් විය. අර්ධ රාජ්‍ය සේවකයින්ට රජයේ සේවකයින්ට වැටුප් වැඩි කිරීම් බොහෝ ප්‍රමාණයක් තිබේ. ඇතැම් අවස්ථාවන්වලදී අර්ධ රාජ්‍ය සේවකයින්ට යම් අසාධාරණකම් සිදු වේ. වතු කම්කරුවන්ගේ ජීවන තත්ත්වය උසස් කිරීම සදහා ඉදිරියේදී වැටුප් වැඩි කිරීමට බලාපොරොත්තු වේ.

මහජනතාවගේ යුතුකම

මෙවර ජනාධිපතිවරණය සදහා අපේක්ෂකයින් 35 දෙනෙක් තරග කළ ද, ප්‍රමුඛස්ථානයට පත් වන්නේ ප්‍රධාන ප්‍රධාන පක්ෂ දෙක පමණි. මෙවර සජිත් ප්‍රේමදාස මහතා දිනවීය යුතු බව මගේ පෞද්ගලික මතය වේ. ඊට හේතු වන්නේ මැදි වයසේ සිටින ක්‍රියාශීලී මෙන් ම කාර්යශූර පුද්ගලයකු වන , සජිත් ප්‍රේමදාස මහතාට නඩු නොතිබීම, දූෂණ චෝදනා නොමැති වීම, සහ ඔහුගේ පියා පීඩිත පන්තියේ සිට පැමිණි ජනාධිපතිවරයෙකු වීම, යන කාරණාවන් ය. ඔහුගේ පියා හිටපු ජනාධිපති රණසිංහ ප්‍රේමදාස මහතා ද පීඩිත පන්තියේ සිට ජනාධිපතිවරයකු බවට පත් වූ සාමාන්‍ය පුද්ගලයෙකි. ඒ හේතුව නිසාවෙන් ම ඔහු ලංකාවේ පීඩිත පන්තියේ ජනතාවගේ සුබසිද්ධිය වෙනුවෙන් සුවිශාල කාර්යයභාර්යක් ඉටු කළේ ය .

ශ්‍රී ලංකාවේ සියලු මහජනතාව එකට එකතු වී මෙවර ජනාධිපතිවරණයේදී ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ශක්තිමත් කර ගැනීම සඳහා සුදුසු අපේක්ෂකයාට ජන්දය ලබා දිය යුතු වේ . එහිදී විශේෂයෙන් ම මෙවර තම ප්‍රථම ඡන්දය ලබා දෙන දසලක්ෂයක තරුණ ප්‍රජාවත්, ග්‍රාමීය ජනයාත් අවබෝධයෙන් යුක්තව තම රට වෙනුවෙන් යුතුකම ඉටු කළ යුතුව තිබේ.

 

නව අදහස දක්වන්න