Home » පිරිත් සරින් රටක් දිනූ මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහිමි

පිරිත් සරින් රටක් දිනූ මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහිමි

by Gayan Abeykoon
July 5, 2024 3:15 am 0 comment

මාතර වෙහෙ­ර­හේන පූර්වා­රාම රාජ­මහා විහා­රා­ධි­වාසි රත්ම­ලාන කොත­ලා­ව­ල­පුර සමාධි බෞද්ධ මධ්‍ය­ස්ථා­නා­ධි­පති කෝට්ටේ ශ්‍රී කල්‍යාණි සාමග්‍රි ධර්ම මහා සංඝ සභාවේ ජ්‍යෙෂ්ඨ කර්ම­වා­ගා­චාර්ය ශ්‍රී රේවත සංඝ­ර­තන විචිත්‍ර භාණක ගාලු හිනි­දුම්පත්තුවේ ප්‍රධාන සංඝ­නා­යක සර­භඤ්ඤ විශා­රද ගෞර­වාර්හ මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි ස්වාමී­න්ද්‍ර­යන් වහ­න්සේගේ ජන්ම දිනය (ජූලි 8) නිමි­ත්තෙන් ඉතා ළෙන්ගතු භාව­යෙන් යුතුව අපගේ ශුභා­ශිං­ස­නය පළ කරනු කැමැ­ත්තෙමු.

භික්ෂු ජීවි­ත­යක් යනු පරා­ර්ථය සඳහා කැප වූවක් වන්නේ මතු නොව එම කැප වීම මඟින් විමුක්ති මාර්ග සාධ­නය සඳහා උත්සුක වන්නා වූ උදාර ජීවි­ත­යකි. උප­තින් වසර 11ක් පමණ වූ ළාබාල වියේදී සසු­න්ගත වූ පූජ්‍ය මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන්ගේ පැවිදි ජීවි­ත­යෙහි ගෙවී ගිය පනස් වසර අව­ලෝ­ක­නය කිරී­මේදී ඒ පැවිදි ජීවි­ත­යෙන් සිදු වී ඇති ශාස­නික මෙහෙය අසී­මිත වූවක් බව පෙනී යයි. දුරා­තී­තයේ සිටම ශ්‍රී ලාංකේය භික්ෂුව මූලික පර­මා­ර්ථ­යට සාපේ­ක්ෂව බාහිර ක්‍රියා­කා­ර­කම් ඔප් නංවා­ග­නි­මින් සඟ සසුන සෝබා­මත් කර ඇති ආකා­රය ඉතා ප්‍රකට කරු­ණකි. ඒ අනුව කීමෙහි බිණී­මෙහි දක්ෂතා ඇති භික්ෂූන් වහන්සේ සමා­ජීය වශ­යෙන් ඉහළ ජන­ප්‍රි­ය­ත්ව­යක් ලැබූයේ මතු නොව භාණක පර­ම්පරා පිළි­බඳ ශාසන ඉති­හා­ස­යෙන්ද අනා­ව­ර­ණය වේ. මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන්ද ඒ මධු­ර­භාණී අතීත මහා යති පර­පුර නියෝ­ජ­නය කරන වර්ත­මාන යති පර­පු­රෙහි තවත් ප්රස­බල සල­කු­ණක් ලෙස හැඳි­න්වීම වර­දක් නොවනු ඇත.

දක්ෂිණ ලංකාවේ ගාලු පළාතේ චිර­ප්‍ර­සිද්ධ ග්‍රාම­ව­ර­යක් වූ මාප­ල­ගම සම්භා­ව­නීය පර­පු­රක් වූ කාරි­ය­ව­සම් පර­පු­රට අයත්ව උපත ලබන මුන් වහ­න්සේගේ පූර්වා­චා­රය දෙපළ වන්නේ එඩ්වඩ් කාරි­ය­ව­සම් පියාණෝ හා පිය­වතී ලිය­නගේ මෑණි­යෝය. කුඩා කල සිටම ශාස­නික ඇල්මක් ඇතිව ක්‍රියා කර­මින් මවු­පිය දෙප­ළගේ පූර්ණ කැමැත්ත ඇතිව මුන් වහන්සේ පැවිදි ජීවි­ත­යට පත්ව­න්නේද  කීර්ති­මත් සඟ පර­පු­රක් වූ මාතර වෙහෙ­ර­හේන රාජ මහා විහාර  සඟ පර­පු­රට අයත් භික්ෂු­වක වශ­යෙනි. 1971 වර්ෂ­යෙහි දෙසැ­ම්බර් මස 22 වැනි දින මාතර වෙහෙ­ර­හේන රාජ­මහා විහා­රා­ධි­ප­තිව වැඩ සිට අප­වත් වී වදාළ කෝට්ටේ කල්‍යාණි සාමග්‍රී ධර්ම මහා සංඝ සභාවේ දක්ෂිණ විහාර පාර්ශ්ව­යෙහි ප්‍රධාන සංඝ­නා­යක පූජ්‍ය දවු­ල­ගල සංඝ­ර­තන අප­වත් වී වදාළ ප්‍රවී­ණා­චාර්ය මාතර ආනන්ද වත්මන් දක්ෂිණ ලංකාවේ ප්‍රධාන සංඝ­නා­යක දෙහි­වල බෞද්ධ සංස්කෘ­තික මධ්‍ය­ස්ථා­නා­ධි­පති පූජ්‍ය කිරම විම­ල­ජෝති යන නාහි­මි­ව­රුන්ගේ ආචා­ර්ය­ත්ව­යෙන් යුතුව මුන් වහන්සේ පැවිදි දිවි­යට එළ­ඹු­ණහ. ගුරු­දේ­ව­යන් වහන්සේ වෙතින් ප්‍රාථ­මික භික්ෂු ආකල්ප මැන­වින් ප්‍රගුණ කර­ගත් මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි කුඩා හිමි­යන් තම විහා­ර­ස්ථා­න­යෙ­හිම වූ ශ්‍රී රේවත පිරි­වෙ­නින් මූලික පිරි­වෙන් අධ්‍යා­ප­නය ලබන ලද්දේ මතු නොව උසස් පිරි­වෙන් අධ්‍යා­ප­නය සඳහා ඇතු­ළත් වූයේ මාතර ශ්‍රී සුදර්ශි පිරි­වෙන් විද්‍යා­ය­ත­න­ය­ටය. අප­ගේද ගුරු භූමිය වූ ශ්‍රී සුදර්ශි පරි­වේ­ණ­ස්ථා­න­යෙන් උසස් අධ්‍යා­ප­නය සඳහා යොමු වූයේ වුවද එම අව­ධියේ සිටම මුන් වහ­න්සේගේ දැඩි රුචි­ක­ත්ව­යක් වූයේ පිරිත් දේශ­නය සඳහා බවද සඳ­හන් කළ යුතුව ඇත. අධ්‍යා­පන ක්‍රියා­ව­ලිය තුළ පිරි­වෙන් අව­සා­නය හා   විශ්ව විද්‍යාල ප්‍රවේ­ශය ආදි අධ්‍යා­ප­නික සුදු­සු­කම් සපු­රා­ගත් මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි හිමි­යන් උප­තින්ම උරු­මව තිබූ තිබූ මධු­ර­භාණී හඬ­පෞ­රු­ෂය පිරි­වෙන් ශිෂ්‍ය­යව සිටි­ය­දීම ප්‍රගුණ කර­ගැ­නීම සඳහා සම­ත්කම් දක්වා ඇත. මේ අතර උතුම් උප­ස­ම්ප­දාව සඳ­හාද සුදු­සු­කම් ලබා සිටි මුන් වහන්සේ ප්‍රව්‍ර­ජ්‍යා­වේදී ආචාර්ය පාද­යන් වහන්සේ වූ දවු­ල­ගල සංඝ­ර­තන නාහිමි ඇතුළු සෙසු නාහි­මි­ව­රුන්ගේ ආචා­ර්ය­ත්ව­යෙන් යුතුව ශ්‍රී ජය­ව­ර්ධ­න­පුර කෝට්ටේ රාජ මහා විහා­රස්ථ මංගල උපෝ­ස­ථා­ගා­ර­යේදී 1980 වර්ෂයේ ජූනි මස 14 දින උතුම් උප­ස­ම්පදා සීල­යෙහි පිහි­ටු­වන ලදහ.

ක්‍රියා­ශීලී තරුණ භික්ෂු­වක ලෙස පෞරා­ණික වෙහෙ­ර­හේන රාජ­මහා විහා­ර­යෙහි විවිධ ආග­මික සාමා­ජික හා සංස්කෘ­ති­ක­මය විවිධ කාර්ය­යන්හි යෙදෙ­මින් ගුරු­දේව විහා­රා­ධි­පති නාහි­මි­යන්ට සහාය වෙමින් ක්‍රියා කළ මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන් එම ස්ථාන­යෙහි දියු­ණුව හා ආර­ක්ෂාව පිණිස මහත් කැප­වී­ම­කින් යුතුව ක්‍රියා කළේ මතු නොව කීමෙහි බිණී­මෙහි දක්වන ලද  සුවි­ශේෂ දක්ෂ­තාව නිසා ගිහි පැවිදි දෙපා­ර්ශ්වය අත­රෙ­හිම  ප්‍රිය­ශීලී භික්ෂු­වක ලෙස  සමා­ජ­ගත වීම සඳහා දිගු කලක් ගත වූයේ නැත. භික්ෂු  ජීවි­ත­යක් ඔප­වත් වීම සඳහා මූලික වන දේශ­ක­ත්වය, ධර්ම දේශනා හා පිරිත් දේශනා වශ­යෙන් දෙවැ­දෑ­රුම්ව හැඳි­න්විය හැකි අතර, දේශ­නා­මය කෞශ­ල්‍යය එහිදී ප්‍රමුඛ වේ. එම කුස­ල­තාව විචි­ත්‍ර­ව­ත්ව­යෙන් යුතුව එළි­ද­ක්වන ලද විචිත්‍ර දේශ­ක­යන් වහන්සේ පිළි­බඳ ලේඛ­න­යෙහි වර්ත­මා­නය නියෝ­ජ­නය කරන ප්‍රමු­ඛ­තම නමක් ලෙස ගරු මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි හිමි­යන් පිළි­බඳ සඳ­හන් කළ හැකි වේ.

පසු­කා­ලී­නව මුන් වහ­න්සේගේ දක්ෂතා අගය කරනු වස් ස්ව සංඝ සභාව වූ කෝට්ටේ කල්‍යාණි සාමග්‍රී ධර්ම මහා සංඝ සභාව මඟින් සභා­යක්ත කාරක සංඝ සභා­වට මෙන්ම කර්ම­වා­ගා­චාර්ය තන­තු­රක් සඳ­හාද පත් කොට ඇත්තේ මතු­නොව ගාලු පළාත සහිත හිනි­දුම් පත්තුවේ ප්රාධාන සංඝ­නා­යක පද­වි­ය­ටද පත් කොට ඇත්තේ ශ්‍රී රේවත සංඝ­ර­තන විචිත්‍ර භාණක යන ගෞරව නාම­යද සහි­ත­වය. එප­ම­ණක් නොව, අම­ර­පුර ශ්‍රී සද්ධ­ම්ම­වංශ නිකායේ කොළඹ ප්‍රාදේ­ශීය සංඝ සභාව සද්ධර්ම කීර්ති ශ්‍රී සර­භඤ්ඤ විශා­රද යන ගෞරව  නාම­යෙන් ඇග­යී­මට ලක් කිරීම මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන් ස්ව නිකා­යි­කව පම­ණක් නොව පරි­බා­හිර වෙනත් නිකා­යත්ත සංඝ සභා මගින්ද අගය කොට ඇති බවට මහත් සාධ­ක­යකි.

ජන්ම­යෙන්ම පුණ්‍ය­වන්ත භික්ෂු­වක වන මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන් ඒ ජන්මීය පුණ්‍ය­වන්ත භාවය ප්‍රව­ර්ධ­නය කර­ගැ­නීම සඳහා සිදු කරන ශාස­නික මෙහෙ­යද අප්‍ර­මාණ වේ. සසුනේ චිර­ස්ථි­තිය සඳහා සිදු කොට ඇති සේවා­වන්හි ජීව­මාන සාධ­ක­යක් ලෙස රත්ම­ලාන කොත­ලා­වල පුර සමාධි බෞද්ධ මධ්‍ය­ස්ථා­නය දැක්විය හැකි වන්නේ මතු නොව එය පර­ම්පරා ගණ­න­කදී සිදු කළ යුතු කාර්ය­යක් ලෙස නම් කිරී­මෙහි වර­දක් නැත. දසක දෙක­හ­මා­රක කාල­යක් තුළ සක­ලාංග සම්පූර්ණ විහා­ර­ස්ථා­න­යක් ඉදි කර­ලිය හැකි වීම භික්ෂු ජීවි­ත­යක මහත් ජය­ග්‍ර­හ­ණ­යකි. මාතර බෞද්ධ මධ්‍ය­ස්ථා­නය නමින්ද හැඳින්වූ මේ පූජ­නීය විහා­ර­ස්ථා­නය විවිධ අව­ශ්‍යතා සඳහා දකුණු පළා­තෙන් කොළ­ඹට  වැඩ­ම­වන භික්ෂූන් වහ­න්සේට පම­ණක් නොව, විවිධ පළා­ත්ව­ලින් හා විවිධ පාර්ශ්ව මෙන්ම  නිකා­ය­වල මහා­නා­යක අනු­නා­ය­කාදි සම්භා­ව­නීය බොහෝ භික්ෂූන් වහ­න්සේ­ලාට සුව­ප­හසු වූ ආග­න්තුක සත්කා­ර­යෙන් අනූන ස්ථාන­යක් බවට පත්ව ඇති බවද සඳ­හන් කළ හැකිය. එප­ම­ණක් නොව, මේ ස්ථානය මඟින් කුඩා ළම­යින්ගේ සිට විය­පත් මවු­පි­යන් දක්වා විවිධ අධ්‍යා­ප­නික ආග­මික හා සමා­ජික සේවා­වන් සංවි­ධා­නය කොට ඇති අතර, මේ සේවා­වන් මැන­වින් පව­ත්වා­ගෙන යෑම සඳහා නියෝජ්‍ය පරි­වේ­ණා­ධි­පති ශාස්ත්‍ර­පති  පහළ ඕබඩ සුනීත හිමි­යන් ප්‍රධාන දැන උගත් ශිෂ්‍ය පිරි­සක් ඇති කර­ගැ­නී­මට හැකි වීමද මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන්ගේ පුණ්‍ය­වන්ත භාව­යට නිද­සු­නකි.

වෙහෙ­ර­හේන රාජ මහා විහා­ර­යෙහි කෘත්‍යා­ධි­කා­රි­ත්වය දස­ක­ය­කුත් වසර පස­ළො­වක් දරා ඇති මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන් මාතර සිට කොළ­ඹට පැමිණි වසර 25ක් පමණ ගත වී ඇති අතර එම ආග­ම­නය උන් වහ­න්සේගේ උතුම් පැවිදි ජීවි­ත­යෙහි සුවි­ශේෂ කඩ­ඉ­මක් වූවාට සැක­යක් නැත. මුන් වහ­න්සේගේ ගම්භීර වු මිහිරි හඬ පෞරු­ෂය විවිධ සමාජ තල­යන්ට අයත් තමන්ට ඉතා සමීප වූ හිත­වත් දායක පිරි­සක් සමීප කර­ගැ­නීම සඳ­හාද එය හේතු වූ බව නොර­හ­සකි. වසර 50ක් ඉක්මවූ තම පැවිදි ජීවි­තය තුළ මුන් වහන්සේ සමස්ත ශ්‍රී ලංකාවේ බොහෝ විහා­ර­ස්ථාන මතු නොව ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රධාන පුර­වැසි නිවසේ සිට ග්‍රාමීය වූ කුඩා නිව­හන දක්වාත් දකුණු ආසි­යා­තික බොහෝ රට­වල මෙන්ම එක්සත් රාජ­ධා­නිය අමෙ­රිකා එක්සත් ජන­ප­දය ප්‍රංශය ආදි බොහෝ  යුරෝ­පීය රට­ව­ල­දීද තම විචිත්‍ර දේශනා හඬ පෞරු­ෂය ප්‍රකට කොට ඇත. ඒ අනුව ශ්‍රී ලාංකික භික්ෂු සමා­ජ­යට සියලු අංශ­ය­න්ගෙන් පිරි­ම­හින භික්ෂු­වක් වන අපේ මාප­ල­ගම බුද්ධ­සිරි නාහි­මි­යන්ගේ භික්ෂු ජීවි­තය යුතු­කම් ඉටු කිරීම, ආග­න්තුක සත්කා­රය හා සාම්ප්‍ර­දා­යික ශාස­නික අන­න්‍ය­තා­වෙන් ආරක්ෂා කර­ගැ­නීම ආදි භික්ෂු­වක තුළ විද්‍ය­මාන විය යුතු ආදර්ශ රාශි­ය­කින් යුත් සාර්ථක භික්ෂු ජීවි­ත­යක් ලෙස අගය කර­මින්, උන් වහ­න්සේට නිදුක් නීරෝගි සුව­පත් භාවය ප්‍රාර්ථනා කර සිටිමු.

කොළඹ 6, හැව්ලොක් සිටි සාම විහා­රා­ධි­පති,

දක්ෂිණ ලංකාවේ සමථ බල­ස­ම්පන්න

ප්‍රධාන අධි­ක­රණ සංඝ­නා­යක

අත­ප­ත්තු­කන්දේ ආනන්ද නාහිමි

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT