Home » මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය සහ නිරී­ක්ෂ­ණයේ පුර­වැසි භූමි­කාව

මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය සහ නිරී­ක්ෂ­ණයේ පුර­වැසි භූමි­කාව

by Gayan Abeykoon
September 20, 2024 1:30 am 0 comment

සු­ගිය දශක ගණ­නා­වක් තිස්සේ මෙරට මහ­ජන නියෝ­ජි­ත­යින් තෝරා පත්කර ගැනීම සඳහා පව­ත්වනු ලැබූ බොහෝ මැති­ව­ර­ණ­ව­ලදී අඩු වැඩි වශ­යෙන් පෙන්නුම් කරනු ලැබූයේ බලය ලබා­ගැ­නීමේ අර­මු­ණින් සංවි­ධා­නා­ත්ම­කව මෙන්ම අසං­වි­ධා­නා­ත්ම­කව ද ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා සිදු කිරී­මයි. නිද­සු­නක් වශ­යෙන් 1977 මහා මැති­ව­ර­ණ­යේදී අට­ද­හ­ස­කට අධික සංඛ්‍යා­වක්ද 2015 අගෝස්තු මැති­ව­ර­ණ­යේදී 1500කට ආසන්න සංඛ්‍යා­වක් ද වශ­යෙන් මැති­ව­රණ ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා වාර්තා වී ඇත. මෙයට අම­ත­රව මැති­ව­රණ නීති කඩ­කි­රීම් විශාල වශ­යෙන් වාර්තා වූ අතර, හොර ඡන්ද දැමීම, සංවි­ධා­නා­ත්මක කණ්ඩා­යම් විසින් මැර බලය යොදවා ඡන්ද පත්‍රිකා බල­හ­ත්කා­ර­යෙන් පැහැ­ර­ගෙන යාම් සහ ඡන්ද පෙට්ටි පැහැ­ර­ගෙන යාම ආදිය සුලභ සිද්ධීන් විය. මෙම තත්ත්වය නිසාම මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂ­ණය අත්‍ය­වශ්‍ය සාධ­ක­යක් බවට පත්ව තිබිණි.

කලින් කලට පව­ත්වන නිද­හස් සහ සාධා­රණ ඡන්ද විම­සී­ම්ව­ලදී පුර­වැ­සි­යන්ට නිද­හසේ ඡන්දය භාවිත කිරී­මට ඇති අයි­තිය මානව හිමි­කම් විශ්ව ප්‍රකා­ශය මඟින් තහ­වුරු කර ඇති අයි­ති­වා­සි­ක­මකි. ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය පිළි­බඳ විශ්වාස කළ සහ ඒ වෙනු­වෙන් ක්‍රියා කළ මෙරට පුර­වැ­සි­යන්, සිවිල් සංවි­ධාන මෙන්ම විදේශ රාජ්‍ය, නිද­හස් සහ සාධා­රණ මැති­ව­රණ සහ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දයේ පැවැත්ම වෙනු­වෙන් ක්‍රියා කරන අන්ත­ර්ජා­තික සංවි­ධාන ද පුර­වැ­සි­යන්ට නිද­හසේ තම ඡන්දය ප්‍රකාශ කිරී­මට ඇති අයි­ති­වා­සි­කම කඩ­වීම සම්බ­න්ධ­යෙන් දැඩි කන­ස්ස­ල්ල­කින් පසු වූ අතර ඒ පිළි­බ­ඳව අව­ධා­න­යක් යොමු කරන ලදි. එම නිසා ජාත්‍ය­න්තර මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂ­ක­යින් මැති­ව­රණ සම­ය­න්හිදී මෙරට මැති­ව­රණ ක්‍රියා­ව­ලිය සහ එහි සාධා­ර­ණ­ත්වය පිළි­බඳ නිරී­ක්ෂ­ණය සඳහා යොමු වීම සිදු වූ අතර, දේශීය සිවිල් සංවි­ධාන කිහි­ප­යක් සහ ප්‍රජා­ත­න්ත්‍ර­වා­දය පිළි­බඳ උන­න්දු­වක් දැක්වූ පුර­වැ­සි­යන් ද මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ කට­යු­තු­වල නිරත වූහ. මුල් අව­ස්ථා­වේදී මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ කට­යුතු සඳහා මැදි­හත් වූ ආය­තන වශ­යෙන් විකල්ප ප්‍රති­පත්ති කේන්ද්‍රය, නිද­හස් මාධ්‍ය ව්‍යාපා­රය, මානව හිමි­කම් පිළි­බඳ ප්‍රලේ­ඛන මධ්‍ය­ස්ථා­නය, නිද­හස් හා සාධා­රණ මැති­ව­ර­ණ­යක් සඳහා වූ ව්‍යාපා­රය (CAFÉ), නිද­හස් හා සාධා­රණ මැති­ව­රණ සඳහා වන ජනතා ක්‍රියා­කා­රි­ත්වය (PAFFREL) මූලි­ක­ත්වය ගන්නා ලදි. පසුව විකල්ප ප්‍රති­පත්ති කේන්ද්‍රය, නිද­හස් මාධ්‍ය ව්‍යාපා­රය සහ මානව හිමි­කම් පිළි­බඳ ප්‍රලේ­ඛන මධ්‍ය­ස්ථා­නය එක්ව මැති­ව­රණ ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා නිරී­ක්ෂණ මධ්‍ය­ස්ථා­නය (CMEV) පිහි­ටුවා ගන්නා ලදී. මෙයට අම­ත­රව ජාතික මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ මධ්‍ය­ස්ථා­නය, ට්‍රාන්ස්පේ­රන්සි ඉන්ටර් නැෂ­නල් ආය­ත­නය, මානව අයි­ති­වා­සි­කම් සඳහා විද්ව­තුන්ගේ මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ ජාලය. මව්බිමේ මව්වරු සහ දිය­ණියෝ සංවි­ධා­නය, මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂ­ණය සඳහා වූ ස්වේච්ජා මුල පිරුම (VIEW), දිරිය පද­නම, ශ්‍රී ලංකා නීතිඥ සංග­මය සහ ශ්‍රී ලංකා දෙටු පුර­වැසි සම්මේ­ල­නය ආදී සංවි­ධාන ගණ­නා­වක් සැල­කිය යුතු කාල­යක පටන් මෙරට මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ කට­යු­තු­වල නිරත වේ. මෙයට දශක කිහි­ප­ය­කට පෙර පැවති තත්ත්වය සමඟ වර්ත­මාන තත්ත්වය සැස­ඳී­මේදී මැති­ව­රණ ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා සැල­කිය යුතු ප්‍රමා­ණ­ය­කින් අඩු වී ඇති බව පෙනී යයි. නමුත්, මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය කිරීම් සම්බ­න්ධ­යෙන් අව­ධා­නය යොමු කිරී­මේදී පෙනී යන්නේ මැති­ව­ර­ණ­යට ඉදි­රි­පත්ව ඇති අපේ­ක්ෂ­ක­යින් සහ දේශ­පා­ලන කණ්ඩා­යම් විසින් යම් යම් මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය කර­මින් පව­තින බවයි. නිද­සු­නක් වශ­යෙන් ගත­හොත් මැති­ව­රණ සම­ය­කදී අපේ­ක්ෂ­ක­යින්ගේ හෝ පක්ෂ­වල ප්‍රචා­රණ කට­යුතු සම්බ­න්ධ­යෙන් පව­තින මැති­ව­රණ නීති පිළි­බඳ එම අපේ­ක්ෂ­ක­යින් මෙන්ම පක්ෂ විසින් ද ඔවුන්ගේ ආධා­ර­ක­රු­වන් විසින් ද උල්ලං­ඝ­නය කිරීම් පෙන්වා දිය හැකිය. මැති­ව­ර­ණ­ව­ලදී අපේ­ක්ෂ­ක­යින්ගේ ප්‍රචා­රක දැන්වීම් සහ පුවරු ප්‍රද­ර්ශ­නය කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් පව­තින නීතිය වන්නේ ඡන්ද රැස්වීම පැවැ­ත්වෙන භූමියේ සහ අපේ­ක්ෂ­ක­යාගේ හෝ පක්ෂයේ මැති­ව­රණ කාර්යා­ල­වල හැර පොදු ස්ථාන­වල හෝ වාහ­න­වල අපේ­ක්ෂ­ක­යින් හෝ පක්ෂ ප්‍රව­ර්ධ­නය සඳහා වන දැන්වීම්, පුවරු හෝ පෝස්ටර් ආදිය ප්‍රද­ර්ශ­නය කළ නොහැකි බවයි. නමුත් රට­පුරා බොහෝ ප්‍රදේ­ශ­වල පොදු ස්ථාන, ගොඩ­නැ­ඟිලි, විදුලි කණු  ආදි­යෙහි පක්ෂ­වල ජනා­ධි­පති අපේ­ක්ෂ­ක­යින්ගේ ප්‍රව­ර්ධන දැන්වීම්, පෝස්ටර් සහ පුවරු ආදිය අලවා ඇති ආකා­ර­යෙන් පෙනී යන්නේ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය සඳහා ඉදි­රි­පත්ව ඇති අපේ­ක්ෂ­ක­යින්, පක්ෂ හෝ ඔවුන්ගේ ආධා­ර­ක­රු­වන් මෙම නීති­මය කරුණු ගැන නොස­ලකා හැර හෝ අව­ධා­න­යක් යොමු කර නොමැති බවයි. ඇතැම් නග­රා­සන්න ප්‍රදේ­ශ­වල පොදු ස්ථාන­වල ඩිජි­ටල් පුවරු මඟින් ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ අපේ­ක්ෂ­ක­යින්ගේ මැති­ව­රණ ප්‍රචා­රක කට­යුතු සිදු කිරීම මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නයේ තවත් එක් ආකා­ර­යකි. අපේ­ක්ෂ­කයා ගමන් කරන වාහ­නයේ හැර වෙනත් වාහන ඇතු­ළත හෝ වාහන බඳෙහි හෝ කිසි­යම් ස්ථාන­යක අපේ­ක්ෂ­ක­යාගේ ප්‍රචා­රක කට­යු­තු­ව­ලට උප­යෝගි කර ගන්නා පක්ෂ සල­කුණු, අපේ­ක්ෂක රුව සහිත පෝස්ටර් හෝ අංක වැනි කිසි­වක් ප්‍රද­ර්ශ­නය කිරීම මැති­ව­රණ වැරැ­ද්දක් ලෙස සැලකේ.

ඉහත කී සාම්ප්‍ර­දා­යික මැති­ව­රණ වැර­දි­ව­ලට අම­ත­රව, විද්‍යුත් මාධ්‍ය ඔස්සේ ප්‍රති­වාදී අපේ­ක්ෂ­ක­යින් සම්බ­න්ධ­යෙන් අසත්‍ය හෝ විකෘති හෝ වෛරී ප්‍රකාශ ප්‍රචා­රය කිරීම 2024 ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය තුළ පැහැ­දි­ලිව දැක­ගත හැකි මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය කිරීම සිදු කරන ආකා­ර­යකි. මෙහි වඩාත් බර­ප­තළ  මෙන්ම ශෝච­නීය තත්ත්වය වන්නේ ඇතැම් සමාජ මාධ්‍ය ජාලා තුළ මේ ආකා­ර­යෙන් අපේ­ක්ෂක ප්‍රව­ර්ධ­නය හෝ ප්‍රති­වි­රුද්ධ අපේ­ක්ෂ­ක­යින් අග­ති­යට පත් කිරීම සඳහා කුඩා ළමුන් යොදා ගෙන නිර්මා­ණය කරන ලද වීඩියෝ ආදිය ප්‍රචා­ර­යට පත් කිරී­මයි. මෙය ළමා අයි­ති­වා­සි­කම් සම්බ­න්ධ­යෙන් මෙන්ම මැති­ව­රණ ව්‍යාපා­රයේ සදා­චා­රා­ත්ම­ක­භා­වය පිළි­බඳ බර­ප­තළ ගැට­ලු­වක් මතු කරනු ලබයි.

මෙයට අම­ත­රව අපේ­ක්ෂ­ක­යින් සඳහා සම­බි­මක් ඇති කිරීමේ අර­මු­ණින් හඳුන්වා දෙන ලද මැති­ව­රණ විය­දම් නියා­ම­නය කිරීම පිළි­බඳ පන­තෙහි නීති මෙම ජනා­ධි­ප­ති­ව­රණ ජන්ද විම­සීමේ සිට බල­පැ­වැත්වේ. එම නිසා මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාව විසින් මෙවර ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය සඳහා ඉදි­රි­පත් වන අපේ­ක්ෂ­ක­යින් සහ පක්ෂ සමඟ සාකච්ඡා කර එක­ඟ­තා­ව­කට එළඹ ඇත්තේ එක් ජනා­ධි­පති අපේ­ක්ෂ­ක­යෙකු විසින් එක් ඡන්ද­දා­ය­ක­යෙකු වෙනු­වෙන් ප්‍රචා­රණ කට­යුතු සඳහා විය­දම් කළ හැකි මුදල ලෙස සැල­කෙන රුපි­යල් 109.00ක් වන අව­සර ලත් මුදල නැත­හොත් සමස්ත ඡන්ද දාය­ක­යින් සඳහා විය­දම් කළ හැකි මුදල වන රුපි­යල් 1,868,298,586.00 ඉක්මවා කිසි­යම් පක්ෂ­යක් හෝ අපේ­ක්ෂ­ක­යෙක් විය­දම් කරන්නේ නම් ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභා­වට කරුණු ඉදි­රි­පත් කිරීමේ හැකි­යාව පුර­වැ­සි­යන්ට පවතී. මෙම පනත අනුව දේශ­පා­ලන පක්ෂ හෝ අපේ­ක්ෂ­ක­යින්ට මුදල් හෝ ද්‍රව්‍ය­මය ආධාර ලබා­ගත නොහැකි මූලාශ්‍ර ගණ­නා­වක් පවතී. ඒ අතර රාජ්‍ය හෝ රාජ්‍ය ආය­තන, රජය සතු කොටස් හිමි සමා­ගම්, විදේශ රට­වල්, ජාත්‍ය­න්තර සංවි­ධාන, විදේ­ශ­යක සංස්ථා­ගත කළ හෝ ලියා­ප­දිංචි කළ මණ්ඩ­ල­ය­කින්, ඍජුව හෝ වක්‍රව විදේශ කොටස් හිමි­කා­රි­ත්වය 50% හෝ එයට වැඩි ප්‍රමා­ණ­යක් දරන ශ්‍රී ලංකාවේ සංස්ථා­පිත කරන ලද සමා­ග­ම­කින් හෝ අන­න්‍ය­තාව හෙළි නොක­රන ලද පුද්ග­ල­යින් ඇතු­ළත් වේ. මෙම මැති­ව­රණ විය­දම් නියා­මන පන­තෙහි පව­තින විශේ­ෂ­ත්වය වන්නේ මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් සාක්ෂි සහි­තව ඔප්පු කිරීමේ හැකි­යාව ඇත්නම් ජය­ග්‍ර­හ­ණය කළ අපේ­ක්ෂ­ක­යෙකු වුවද අධි­ක­ර­ණය හමුවේ විභා­ග­යට ගනු ලබන නඩු­ව­කදී වැර­දි­ක­රු­වෙකු වුව­හොත් ජය­ග්‍රාහී අපේ­ක්ෂ­ක­යාගේ අසුන අව­ලංගු කිරී­මට ඇති හැකි­යා­වයි. මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ සංවි­ධා­න­ව­ලට මේ සියලු මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය කිරීම නිරී­ක්ෂ­ණය තනිව සිදු කළ නොහැකි අතර, ඒ සඳහා පුර­වැසි සහ­යෝ­ගය අත්‍ය­වශ්‍ය වේ. පුර­වැසි සහ­යෝ­ගය මත පම­ණක් ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­ණය සඳහා තරග වදින අපේ­ක්ෂ­ක­යින්ට සම­බි­මක් නිර්මා­ණය කර දීමට හැකි වේ. මේ නිසා මැති­ව­රණ ව්‍යාපා­රය සාධා­රණ වීමට නම් එක් එක් අපේ­ක්ෂ­ක­යාගේ, පක්ෂයේ සහ ඔවුන්ගේ ආධා­ර­ක­රු­වන්ගේ ක්‍රියා­කා­ර­කම් පිළි­බඳ අව­ධා­න­යෙන් පසු­වී­මත් මැති­ව­රණ නීති උල්ලං­ඝ­නය වේ යැයි හෝ එසේ වීමට ආසන්න බවට හැඟෙන අව­ස්ථා­වක ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් පොලි­සිය, මැති­ව­රණ කොමි­ෂන් සභාව, දිස්ත්‍රි­ක්කයේ තේරීම් හාර නිල­ධාරි හෝ මැති­ව­රණ නිරී­ක්ෂණ සංවි­ධාන දැනු­වත් කිරීම පුර­වැසි යුතු­ක­මක් මෙන්ම වග­කී­මක් ද වේ.

රුවන් පුෂ්පකුමාර

සන්නි­වේ­දන හා මාධ්‍ය ඒක­කය

කැල­ණිය විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලය

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2025 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT