මිථ්යා කතා හෙවත් ‘මිත කතා’ ජනශ්රැතියේ පවතින අංගයකි. මහාචාර්ය නන්දසේන රත්නපාල මහතා සඳහන් කළ පරිදි මිථ්යා කතාවල එන බොහෝ චරිත හා සතුන් සැබෑ ලෝකයේ දක්නට නොලැබුණත්, එවැනි චරිත හා සතුන් දුරාතීතයේදී සිටියහයි විශ්වාස කිරීමට මිනිස්සු පෙලඹී සිටිති; මේ චරිතවල හා සතුන්ගේ බලපෑම ද යම් යම් ප්රමාණවලින් පුද්ගල ජීවිතවලට බලපාන බවක් ද විශ්වාස කරති.
‘ෆීනික්ස් කුරුල්ලා’ යනු එවැනි කල්පිත සත්ත්වයෙකි. ග්රීක මිථ්යා කතාවල හමු වන මේ පක්ෂියා පිළිබඳ පුවත මරණය හා යළි උපත පිළිබඳ සංකල්පය සිහි කරවයි. ෆීනික්ස් කුරුල්ලා ගිනි ගෙන මැරුණු පසු ඉතිරි වුණු අළු මතින් නැවත තවත් ෆීනික්ස් පක්ෂියකු උපත ලබන බව මෙහි ඇති සංකල්පීය අදහසයි. මේ නිසා ග්රීක ජාතිකයෝ ද ශුද්ධ වූ බයිබලය ද යළි උත්ථානය සංකේතවත් කිරීම පිණිස ෆීනික්ස් කුරුල්ලා යොදා ගති. ලොව පුරා බොහෝ විප්ලවවාදී සංවිධාන දරුණු මර්දනයකින් පසු යළි නැඟී සිටීම සංකේතවත් කළේ ෆීනික්ස් කුරුල්ලා සංකේතීය ආදර්ශයක් ලෙස ගැනීමෙනි.
ශ්රී ලාංකේය දේශපාලනය තුළ ද ෆීනික්ස් කුරුල්ලාගේ කතාබහ යළි අසන්නට ලැබිණි. අතීතයේ සිදු වූ සියලු වැරදි නිවැරදි කර ගෙන, ෆීනික්ස් කුරුල්ලකු මෙන් අළු මතින් නැඟී සිට, ඉදිරි දේශපාලන ජයග්රහණ අත්පත් කර ගැනීමට සූදානම් වන ලෙස විපක්ෂ නායක සජිත් ප්රේමදාස මහතා ස්වකීය පාක්ෂිකයන්ට පසුගියදා පවසා තිබිණි. ඒ කතාවට නිමිත්ත වී තිබුණේ එජාප, සජබ සන්ධානයක් පිළිබඳ ප්රවෘත්තියයි. විපක්ෂ නායකයාගේ මෙකී කතාව ඇසූ පළමු අවස්ථාවේ අප විමසිලිමත් වූයේ සමගි ජන බලවේගය විප්ලවවාදී දේශපාලන පක්ෂයක් ලෙස ප්රතිපත්ති මාරු කොට ඇද්ද යන්න කෙරෙහි ය. එහෙත් අපට එවැන්නක් හඳුනා ගැනීමට නොලැබිණි.
මේ සිදුවීම්වලට අදාළව වාර්තා වූ තවත් ප්රවෘත්තියකින් කියවුණේ ඉදිරි පළාත් පාලන මැතිවරණය සඳහා එජාප, සජබ, සර්වජන බලය, පොහොට්ටුව යනාදී සියලු පක්ෂවල සංයුතියකින් මැතිවරණයට තරග කරන බවයි. කලක් ‘මහා පක්ෂ’ ලෙස නාමකරණය වී තිබූ දේශපාලන පක්ෂවලට වත්මන අත්ව ඇති ඉරණම අවබෝධ කර ගැනීමට මේ දේශපාලන ප්රවෘත්තිය ම ප්රමාණවත් ය.
සන්ධානගත වීම හෝ දේශපාලන පක්ෂ, කණ්ඩායම් එකතු වීම දේශපාලනයේදී අලුත් සංසිද්ධියක් නොවේ. විපක්ෂ නායකයා කියන පරිදි එය අළු මතින් නැඟී සිටීමක් නම්, පළමුව කළ යුත්තේ තමන්ගේ දේශපාලන පක්ෂ හා සංවිධාන අළු දූවිලි වන තරමට විනාශ වූයේ කවුරුන් විසින් ගනු ලැබූ, කවර ප්රතිපත්තිමය තීන්දු තීරණ හේතුවෙන් ද යන්න මුලින් හඳුනා ගැනීමයි.
ආසන්නතම මැතිවරණ දෙකකදී ජනතා ඡන්දයෙන් ගෙදර ගිය, දේශපාලන දූෂිතයන් යැයි නාමකරණය වූ බොහෝ පිරිසක් ඇත්තේ ඉහත සඳහන් කළ දේශපාලන පක්ෂවල ය. එබැවින් විපක්ෂ නායකයා සහ තවත් ඇතැම් පිරිස් යෝජනා කරන්නේ මෙකී දූෂිත දේශපාලනඥයන්ගේ එකමුතුවක් නම්, එය ෆීනික්ස් කුරුල්ලාගේ අළු මතින් නැඟී සිටීමේ සිද්ධියට සමපාත කළ හැකි ද?
ජනතාව ප්රතික්ෂේප කළ පැරණි දේශපාලනික මුහුණු එකට එකතු වීම යනු: ඉකුත් මැතිවරණවලදී රටේ පොදු මහජනතාව දුන් පණිවිඩය නිවැරදිව කියවා නොගැනීමකි. ඉහත දේශපාලනික කාරණයේ ප්රකාශ නොවුණු අර්ථය වන්නේ ජනතාව කවර තීන්දුවක් දුන්න ද, ප්රභූ දේශපාලනයේ හිමිකාරිත්වය සහ පැවැත්ම ඇත්තේ ඉහත දේශපාලන පක්ෂවල හෙයින්, ඔවුන් යළි යළිත් සන්ධානගත වන බවයි.
ප්රභූ දේශපාලනික පෙළැන්තිය විසින් මෙරටට සිදු කරන ලද හානිය කියවා ගැනීමට වසර 76ක් ආපස්සට ගමන් කළ යුතු නැත; විවෘත ආර්ථිකයෙන් පසු ස්ථාපිත වූ සමාජ ක්රමය නිර්මාණය වූ වසර 50කට පමණ ආසන්න අතීතය කරා ගමන් කළ යුතු ද නැත. ගෙවුණු වසර පහේ විගණන වාර්තා සහ කෝප් කමිටු වාර්තා කියවා බැලීම ඊට ප්රමාණවත් ය. එය ද ප්රමාණවත් නොවන්නේ නම්, 2005 වසරේ අලුත් ශ්රී ලංකාවක් ගොඩනඟනවා යැයි කියූ රාජපක්ෂ පාලන සමයේ සිට 8 වැනි ජනාධිපති වික්රමසිංහ පාලන සමය දක්වා වූ දේශපාලන ඉතිහාසය කියවීම ප්රමාණවත් ය.
අර්බුද සමයන්හිදී ධනපති දේශපාලනය සන්ධානගත වීම අලුත් ලක්ෂණයක් නොවේ. එය කුණු ගොඩකට තවත් කුණු ගොඩක් එකතු වීමට සමාන වීමක් මිසක් අලුත් දේශපාලනික ප්රවණතාවක් හෝ සංකල්පයක් නොවේ.
‘කොහොම වුණත් ඔක්කොම කුණු බේරුවල් බොක්කට’ යනුවෙන් ජනප්රවාදයේ කියමනක් පවතී. අපි එය නූතන ඩිජිටල් යුගයේ උදාහරණයක් බවට පරිවර්තනය කරමු. පරිගණක සන්නිවේදනයේදී අප විසින් මකා දමන ලද සියලු අනවශ්ය ගොනු සහ ලිපි ලේඛන, ඡායාරූප Recycle bin නැති නම් Trash binහි එකතු වේ. මෙකී දේශපාලන සන්ධානගත වීම අපට නම් පෙනෙන්නේ Trash bin සංයුතියක් ලෙසිනි. එහි ඇත්තේ පාවිච්චි කොට ඉවත දැමූ දේවල්ය. ඒවායින් ගත හැකි ප්රයෝජනයක් නැත.
‘දේශපාලනයේ සදාකාලික මිතුරෝ ද නැත; සදාකාලික සතුරෝ ද නැත’ යන සාම්ප්රදායික, යල් පැන ගිය දේශපාලනික සංකල්පය එය යළි සිහිගැන්වීමක් වුවත්, නව දේශපාලනික සංස්කෘතිය තුළ එවැනි සාම්ප්රදායික සංකල්පවල වලංගුභාවය ද අහෝසි කළ යුතු ය. එබැවින් Trash binවල ගොඩගැසුණු ඉවත දැමූ ලිපිගොනු යළි භාවිත කිරීමක් නූතන ඩිජිටල් යුගයේදී අපේක්ෂා නොකෙරේ. මන්ද යත්: පරිගණක ක්රියාවලිය තුළ Permanent delete යනුවෙන් අවස්ථාවක් ද ඇති හෙයිනි.
වර්තමානයේ උදා වී ඇත්තේ අලුත් සංකල්ප නිර්මාණය වන අවධියකි. ඒ, Create a new file සංකල්පයයි. අප බලාපොරොත්තු වන්නේ එවැන්නකි. එය ආගමික සාහිත්යය, සහ මිථ්යා කතාවලින් ඔබ්බට ගිය, අලුත් දේශපාලන සංස්කෘතියකි.
සැබවින් ම අපි ඒ පිළිබඳ බලාපොරොත්තු පළ කරමු.