Home » බක් අමා­වක සමඟ එන සංක්‍රාන්ති අවු­රුද්ද

බක් අමා­වක සමඟ එන සංක්‍රාන්ති අවු­රුද්ද

by Gayan Abeykoon
April 9, 2024 1:00 am 0 comment

ායි වැසියෝ අලුත් අවු­රු­ද්දට කියන්නේ සොන්ක්‍රාන් කියාය. තායි­ල­න්ත­යට අලුත් අවු­රුද්ද උදා වන්නේ අප්‍රේල් 13 සහ 14 දෙදි­න­යේය.  සංක්‍රා­න්තිය යන තේරුම ඇති මෙම උදාව කාම්බෝ­ජයේ ද ඒ ආකා­ර­යට  එම නමින්ම සම­රනු ලබ­න්නේය. තින්ග­යන් කියා මිය­න්මාර් වැසියෝ ද සිය අලුත් අවු­රුද්ද අප්‍රේල් 13 සහ 14 දෙදිනේ සම­ර­න්නෝය. ලාඕ­සයේ අලුත් අවු­රද්ද ද මේ පොදු කාරණා දෙකම අත්පත් කර ගනියි.

ථෙර­වාදී බෞද්ධ රට­වල් සිය­ල්ලම අප්‍රේල් 13 සහ 14 දෙදිනේ අලුත් අවු­රුද්ද සම­රන්නේ සූර්ය සංක්‍රා­න්තිය මුල් කර­ගෙ­නය. සිංහල අවු­රුද්දේ කතාව සොයා ගෙන යන සඳ, මේ ආදී වට­පි­ටාව ද වැද­ගත් හෙයින් අද මේ තීරුව වෙන් වන්නේ සිංහල අලුත් අවු­රුද්දේ ‘බෞද්ධ තත්ත්වය’ පිළි­බ­ඳව වූ විම­ර්ශ­න­ය­ක­ටය.

ථෙර­වා­දය ස්ථාපිත වන්නේ සිංහ­ලයේ මහා විහා­රය මුල් කර­ගෙ­නය. මහා විහා­රය සිය අනන්‍ය සම්ප්‍ර­දාය සඳහා ගුරු­කොට ගන්නා ලද්දේ ‘පිරි­සුදු බුද්ධා­ගම’ නම් සංක­ල්ප­යය. තෙවන ධර්ම සංගා­ය­නා­වෙන් පසුව බුදු දහම සුර­ක්ෂිත කිරීමේ වග­කීම උසු­ලන ලද්දේ මහා විහා­ර­යය. ඒ අනුව මහා විහාර සම්ප්‍ර­දාය ලෝකයේ තවත් රට­වල් සඳහා පැතිර යන්නේ එම රට­වල බුදු දහම අර්බු­ද­යට පත්වූ විට ඒ සඳහා අවශ්‍ය උප­ස­ම්පදා ආදී සියල්ල මහ විහා­රය මුල් කර ගනි­මින් සිදු වූ බැවිනි. ලෝකයේ මෙම සම්ප්‍ර­දාය අනුව බුද්ධා­ගම අද­හන රට­වල් පහක් ඇත්තේය. එම සියලු රට­වල් සූර්ය සංක්‍රා­න්තිය මුල් කර­ගෙන අප්‍රේල් මාසයේ අලුත් අවු­රුදු උදාව සම­ර­න්නේය. සූර්ය සංක්‍රා­න්තිය සහ අලුත් අවු­රුද්ද යන පොදු ගැළ­පීම ඒ රට­වල ඇති අතරේ, ලක්දිව තුළ එය තවත් බෞද්ධ පාර්ශ්වය සඳහා බර­ත­බන කාර­ණා­වක් තිබේ.

බුදු රජා­ණ­න්ව­හ­න්සේගේ එක් ලංකා­ග­ම­න­යක් සිදුව ඇත්තේ බක් අමා­වක පෝ දින­කය. සාමා­න්‍ය­යෙන් ශාසන ඉති­හා­සයේ වැද­ගත් සිද්ධි සිය­ල්ලම පාහේ සිදුව ඇත්තේ පුර පස­ළො­ස්වක දින බැවින්, තව­මත් සම­හරු සත්‍ය­යට පිටුපා, බුදු රජා­ණ­න්ව­හන්සේ ලක්දි­වට දෙවැනි වරට වැඩම කරන ලද්දේ  බක් මස පුර පස­ළො­ස්වක පෝදි­නක බැව් කියනු දැකිය හැකිය. කිසිඳු මූලා­ශ්‍ර­යක් නොමැති එම දිනය වෙනු­වට මහා­වං­ශයේ සඳ­හන් බක් අමා­වක නිවැ­රදි දිනය ලෙස යොදා ගන්නේ නම් මැනවි යන්න අව­ධා­ර­ණය කර­නුයේ, සිංහල අවු­රුදු කතාව අතරේ තවත් කතා­වක් පව­ස­මිනි.

මහා වංශ­යෙහි පළමු පරි­ච්ඡේ­දයේ 681 -684 ගාථා අනුව බුද්ධ­ත්ව­යෙන් පස්වැනි අවු­රු­ද්දෙහි බුදු­ර­දුන් දෙවු­රම්හි වැඩ වස­න්නේය. මහෝ­දර හා චූලෝ­දර යන දෙදෙ­නාගේ මැණික් පුටු­වක් අර­භයා යුද වැදී­මට යන සංග්‍රා­මය දැක නාග­යන්ට අනු­කම්පා පිණිස බක් අමා­වක් පෝය දා උන් වහන්සේ නාග­දී­ප­යට වැඩම කළ සේක.

අමා­වක යන්න යෙදෙන්නේ චන්ද්‍ර මාස­යක මැදය. බුදු රජුන්ගේ ලංකා­ග­මන සිංහල අවු­රුද්දේ දී අප සිහි­පත් කර ගන්නේ නැති වුවද එහි යම් ආභා­ස­යක් සිංහල අවු­රුද්ද සඳහා වීදැයි ඉති­හා­සය අනු­සා­ර­යෙන් සොයා බැලිය හැක්කේය.

මේ ලංකා ගමන සම්බ­න්ධ­යෙන් නාසා ආය­ත­නයේ සේවය කරන ලාංකේය විද්‍යා­ඥ­යෙක් මෑත­කදී සිදු කළ අනා­ව­ර­ණය වැද­ගත්ය. ආචාර්ය කාවන් රත්න­තුංග සාක­ච්ඡා­ව­කදී පව­සනු ලබන්නේ බුදුන්ගේ දෙවැනි ලංකා ගම­නය සම්බ­න්ධ­යෙන් තමන් නාසා ආය­ත­නයේ වැඩ කට­යුතු සිදු කරන සමයේ සොයා බලන ලද බවය. මෙම දෙවැනි ගම­නේදී ලංකා­වම සම්පූ­ර්ණ­යෙන් අන්ධ­කා­ර­යට පත් කර යළි ආලෝ­ක­වත් කර­මින් බුදු රජුන් මහි­යං­ග­ණ­යට වැඩම කරන ලද බව වංශ­ක­තාවේ සඳ­හන් වන හෙයින් ඒ පිළි­බ­දව ආචාර්ය රත්න­තුංග සොයා බලා තිබේ. මීට වසර තුන්දා­හ­කට පමණ පෙර සිට චන්ද්‍ර­ග්‍ර­හණ සහ සූර්ය­ග්‍ර­හණ සම්බ­න්ධ­යෙන් නාසා ආය­ත­නය සතුව වාර්තා ඇත්තේ හෙයින්  බුද්ධ­ත්ව­යෙන් වසර පහ­කට පසු ලංකා ගමන සිදු වූ දිනය කෙබ­ඳු­දැයි ආචාර්ය රත්න­තුංග සොයා බලන ලද්දේය. ක්‍රි.පූ. 484 එවන් චන්ද්‍ර­ග්‍ර­හ­ණ­යක්, එම වස­රේම එවන් සූර්ය­ග්‍ර­හ­ණ­යක් ද සිදුව තිබෙන බව එම වාර්තා අනුව සනාථ වන්නේය. එම චන්ද්‍ර­ග්‍ර­හ­ණය සම්පූ­ර්ණ­යෙන්ම ලංකා­වට පෙනුණ බවත් සූර්ය­ග්‍ර­හ­ණය නාග­දී­ප­යට උඩින් පෙනුණ බැව් ද ඒ මහතා සඳ­හන් කර­න්නේය.

මේ සියලු මත ආචාර්ය රත්න­තුංග ගෙන­හැර දක්වන්නේ එවන් ඓති­හා­සික දින­යක් බලා, මහා­වංශ කතු­ව­රයා එදි­නට බුදුන් ලංකා­වට වැඩම කළ බව සඳ­හන් කර ඇතැයි ආකෝෂ අර්ථ­යෙන් දක්වනු පිණි­සය. එසේ වුවත් මහි­යං­ග­ණ­යට බුදු රජා­ණ­න්ව­හන්සේ වැඩම කළා යැයි සඳ­හන් වන බක් අට­වක දිනය දා චන්ද්‍ර­ග්‍ර­හ­ණ­යක් සහ සූර්ය­ග්‍ර­හ­ණ­යක් සිදුව ඇතැයි නාසා වාර්තා අනුව තහ­වුරු වීම සුළු­පටු කාර­ණ­යක් නොවේ. මේ කාර­ණය ගත් වන පුන් පොහො­යක් නොවූ එදින සහ සූර්ය සංක්‍රා­න්තිය යන කාරණා දෙකම එකට ගෙන සිංහල අලුත් අවු­රුදු සැම­රුම යෙදුණේ දැයි සොයා බැලිය හැකිය.

චීනයේ පළාත් කිහි­ප­යක වැසියෝ සංක්‍රාන්ති නව වසර සැම­රීම සිදු­ක­ර­න්නෝය. එය චීනයේ සිටින දයි ජාති­ක­යන්ගේ ප්‍රධාන උත්ස­ව­යකි. ක්ෂිසු­හන් බන්ග්  සහ දකුණු යුනාන් හි ජීවත් වන මේ පිරිසේ ප්‍රමුඛ ආගම, ථෙර­වාද බුදු­ද­හ­මය. මීට අම­ත­රව කල­කට පෙර ථෙර­වා­දය ස්ථාපි­තව තිබූ, බෙංගා­ල­යේත් ඔරි­ස්සා­වේත් ඇසෑ­ම­යේත් නේපා­ල­යේත් මේ දින­යන්හි අලුත් අවු­රුද්ද සැම­රීම සිදු කෙරේ.

අලුත් විදි­හ­කට අලුත් අවු­රුද්ද සැම­රීම පිළි­බ­ඳව සොයා බැලීම සඳහා මේ තීරුව වෙහෙ­සෙන්නේ, එවන් ශාස්ත්‍රීය කති­කා­වක් මතු නොක­රන්නේ නම්, මේ සියල්ල වෙළෙද ආම්පන්න බවට සින්න වෙනවා හැර එහි ‘අලුත්’ යමක් නැත්තේ හෙයිනි.

You may also like

Leave a Comment

Sri Lanka’s most Trusted and Innovative media services provider

Facebook

@2024 – All Right Reserved. Designed and Developed by Lakehouse IT